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There and Gone

May 20 — Jun 25, 2023

The future, and what it looks like, has always been a point of tension in Newfoundland and Labrador. With the Cod Moratorium in 1992 shutting down one of the province’s main industries, alongside a long history of generational poverty, the subject of what a future looks like here has traditionally been met with an upbeat apathy. 

There and Gone, featuring artists Andrea Cooper and Daniel Rumbolt, confronts the feelings of isolation and anxiety as well as a can-do attitude and playfulness that have permeated our lives and culture for generations. Their works view these themes softly, letting us know that within the anxieties of impermanence and unknowing is a constant and forever push and pull; that like the seasons, hard times come and go.

Daniel Rumbolt, 2023
Andrea Cooper, Still from MAMMOTH, 2020

MAMMOTH, by Andrea Cooper, features a video piece paired with four lightboxes that explore  perspectives of feminine sexuality, mental health, and climate change through its depiction of future tech and the world’s last living mammoth. Cooper’s work grapples with the anxiety of a bleak future and the toll that it has taken on our mental health, calling attention to the behaviors and perspectives that enable us to continue our self-induced destruction, and a call to action to prevent repeated mistakes. 

Daniel Rumbolt approaches these themes with care, emphasizing an excess of fabric and material that many in Newfoundland and Labrador have traditionally not had access to. Ethereal landscapes, ceramic fish, and handmade nets are woven together to examine the province’s past, while placing importance on what these cultural practices may look like in the future. We are reminded that in remembering our roots, we can makeway and carve a path into the future.

Daniel Rumbolt, Seasonal Abundance (variation), 2022
Andrea Cooper, MAMMOTH (installation), 2023

L’exhibition MAMMOTH d’Andrea Cooper présente une œuvre vidéo alliée à quatre tables lumineuses qui traite de l’idée de la technologie future et du dernier mammouth vivant au monde pour examiner des perspectives sur la sexualité féminine, la santé mentale et le changement climatique. Étant aux prises avec l’anxiété d’un avenir peu réjouissant et les traces que cette anxiété laisse sur notre santé mentale, l’œuvre de Cooper porte attention à nos comportements et à nos perspectives qui nous mènent à continuer l’autodestruction en culminant à un appel de l’action pour nous empêcher de répéter ces erreurs.

L’œuvre de Daniel Rumbolt aborde ces thèmes avec délicatesse en utilisant une abondance de tissu à laquelle les gens de Terre-Neuve n’ont jamais eu accès. Rumbolt réunit les filets de pêche fabriqués à la main, les poissons en céramique et des peintures des paysages éthérés afin d’examiner l’histoire passée de la province et afin de contempler également à ce que ces mœurs peuvent ressembler à l’avenir. Son œuvre nous rappelle qu’il est possible de se frayer un chemin à l’avenir pourvu que nous nous souvenions de nos propres racines.

L’avenir – et à quoi il ressemble – a toujours été un point de tension à Terre-Neuve. Le sujet de ce à quoi l’avenir pourrait ressembler d’ici s’est traditionnellement heurté à une apathie contente, au vu d’une longue histoire de la pauvreté intergénérationnelle et aussi du moratoire sur la pêche de la morue en 1992 qui fermait l’un des secteurs principaux de Terre-Neuve.

Les artistes Andrea Cooper et Daniel Rumbolt présentent There and Gone, une exhibition qui confronte d’une part les sentiments de l’isolement et de l’anxiété, mais aussi d’autre part l’idée d’une attitude entreprenante et un esprit ludique — tout ce qui imprègne nos vies et notre culture pendant des générations. Ils abordent ces thèmes avec un regard positif afin de nous montrer qu’à l’intérieur de nos peurs de la fugacité et de l’inconnue il n’y a que le changement de constant et que les temps difficiles viennent et s’en vont comme les saisons.

Translation by James Quilty, Documentation by Heather Nolan

Andrea Cooper is an interdisciplinary artist with a Master’s in Visual Studies from the University of Toronto and a Bachelor of Fine Arts from the University of Concordia currently based in St. John’s, NL. Cooper’s video and installation work has been exhibited in galleries across Canada and internationally. Her live performance Mammoth premiered at the Festival of New Dance in St. John’s in October 2019. In 2020 she received Canada Council for the Arts Creation Accelerator funding to create CRISIS VISION, augmented reality Instagram filters exploring societal change. In 2020 she also received a Canada Council for the Arts Digital Originals to adapt Mammoth. In 2020 she received NL Arts and Canada Council for the Arts Media Arts funding to create the virtual reality and volumetric film GONE in the Tablelands of Gros Morne.

Andrea Cooper in, MAMMOTH

Andrea Cooper est une artiste interdisciplinaire qui est basée actuellement à St. John’s, Terre-Neuve. Elle a obtenu son baccalauréat en beaux-arts de l’Université Concordia et sa maîtrise en études visuelles
de l’Université Toronto. Ses œuvres d’art vidéo ainsi que ses installations artistiques sont exposées dans les galeries publiques à travers le Canada et le monde, par exemple son spectacle en direct MAMMOTH qui a débuté en octobre 2019 au Festival de New Dance à St. John’s. De plus, Cooper a reçu une subvention de Conseil des arts du Canada afin de créer CRISIS VISION — un projet d’art qui utilise les filtres Instagram (la réalité augmentée) comme outil pour interroger les changements sociaux. Le Conseil des arts du Canada a également financé l’adaptation de MAMMOTH à la vidéo en 2020 et de cette même année elle a aussi reçu une subvention de Conseil des Arts de Terre-Neuve et de Conseil des arts du Canada Arts médiatiques pour produire GONE, un film de réalité virtuelle aux Tablelands du Gros-Morne.


Daniel Rumbolt, during his residency in Iceland

Daniel Rumbolt is an artist from the Great Northern Peninsula of Newfoundland and Labrador. He received his BFA from Memorial University of Newfoundland, is completing his MFA in Studio Arts (Fibres and Material Practices) at Concordia University in Tiohtià:ke, Kanien’kehá:ka Nation (Montreal, Quebec). He currently holds the position of board secretary for Canadian Artists’ Representation/Le Front des artistes canadiens (CARFAC). His multidisciplinary art practice is informed by experience being raised in rural Newfoundland, using material manipulation to  transform rural narrative, queer tensions, and emotions into a visual form.

Daniel Rumbolt est un artiste qui vient de la Grande Péninsule du Nord de l’île de Terre-Neuve-et- Labrador où il a obtenu son baccalauréat en beaux-arts de l’Université Memorial de Terre-Neuve. Rumbolt est maintenant en train d’achever sa maîtrise en arts visuels (Fibres et pratiques matérielles) de l’Université Concordia à Tiohtià:ke, Kanien’kehá:ka (Montréal, Québec) tout en occupant actuellement le poste de secrétaire de CARFAC (Canadian Artists’ Representation / Le Front des artistes canadiens). Il manipule du tissu et d’autres matériaux afin de transformer en forme visuelle le discours de la réalité rurale, les émotions et aussi le queerness, une pratique artistique multidisciplinaire qui est inspirée par son expérience en grandissant dans la région rurale de Terre-Neuve.

ArtsNL

We gratefully acknowledge the support from Canada Council for the Arts and ArtsNL for our 2023 LAND Programming