In Mi’kmaq language there is a guiding principle known as “Etuaptmumk” meaning “Two-Eyed Seeing,” originally introduced by Elder Albert Marshall, that involves seeing with one eye the world through Indigenous knowledge, and seeing the other eye through Western perspectives, and simultaneously seeing both worlds as a way to create balance and harmony.
Weaving Back and Forth is a collaboration between Street and her late Grandmother Alice Mary Bennett, who lived a lot of her life on Woods Island — a small fishing community in the heart of the Bay of Islands that was resettled in the 1960’s. Inspired by Alice’s quilts, Street extends further within her own experiences and utilizes beadwork as a way of navigating both her Newfoundland settler and Indigenous heritage. The relationship between beading and quilting is a way for Street to connect multiple perspectives, and see through both lenses to co-learn and create an understanding of both cultures.
Alice Bennett was a brave Mi’kmaw woman, and spent most of her time knitting, sewing, dancing, and of course quilting.
Il y a un principe directeur en langue mi’kmaq qui est connu sous le nom de « Etuaptmumk, » ou « voir avec deux yeux. » L’aîné Albert Marshall a avancé cette idée de voir le monde de deux façons – l’une qui le voit à travers la connaissance autochtone, l’autre qui le voit à travers les perspectives occidentales. Les deux « yeux » se rencontrent afin de voir ces deux mondes comme une façon d’établir l’équilibre et l’harmonie. Weaving Back and Forth est une collaboration entre Kelsey Street et sa feue grand-mère Alice Mary Bennett. Alice a passé la plus grande partie de sa vie à Woods Island, une petite communauté de pêche au cœur de Bay of Islands qui a été réinstallée pendant les 1960s. Inspirée des courtepointes faites par sa grand- mère, Street apporte ses propres expériences et utilise le perlage comme une façon d’explorer son patrimoine autochtone ainsi que son patrimoine des pionniers terre-neuviens. Elle aborde la relation entre la technique de courtepointe et le perlage pour réunir diverses perspectives et regarder à travers ces perspectives afin d’apprendre et de faire un accord entre elles.
Alice Bennett était une femme mi’kmaq courageuse qui passait la plupart de son temps à tricoter, à coudre, à danser et surtout à matelasser.
–Kelsey Street
Photos by Danielle Lethbridge
Kelsey Street is a Mi’kmaw artist from Elmastukwek, Ktaqmkuk Territory (Bay of Islands, NL). She has an interdisciplinary arts practice working in a variety of forms such as beadwork, textile/craft and printmaking processes, often touching upon themes of community, home, and resettlement. Street graduated with a BFA in Visual Arts from Memorial University of Newfoundland, and has participated in residencies and exhibitions provincially and internationally (Canada, UK) at venues such as Union House Arts, Tina Dolter Gallery, Craft Council, PULP Gallery, Grenfell Art Gallery, and Gatehouse Arts, UK. Street was recently the artist-in-residence and presented a solo exhibition at The Rooms, NL.
Kelsey Street est une artiste mi’kmaq qui vient de Elmastukwek, du territoire Ktaqmuk (Bay of Islands, T. N.-L.). Ayant une pratique interdisciplinaire, elle aborde une variété des formes artistiques telles que le perlage, l’art textile et la gravure afin d’évoquer principalement les thèmes de communauté, de chez soi et de réinstallation. Elle a obtenu son baccalauréat des beaux-arts en arts visuels à l’Université Memorial de Terre-Neuve. De plus, elle participait à des résidences et à des expositions provinciales et internationales (le Canada, le Royaume-Uni) aux galeries telles que l’atelier d’art communautaire Union House Arts, la Tina Dolter Gallery, le Craft Council, la PULP Gallery, la Grenfell Art Gallery et le Gatehouse Arts. Plus récemment, Street était l’artiste en résidence à The Rooms (Terre- Neuve) où elle a présenté une exposition personnelle.
This work was created as a part of an Elbow Room Residency and was exhibited at The Rooms in St. John’s, NL from October 2022 – January 2023.
We gratefully acknowledge the support from Canada Council for the Arts and ArtsNL for our 2023 LAND Programming